Palvelut

Fysioterapia

Fysioterapian keskeisenä tavoitteena on ylläpitää ja parantaa ihmisten toimintakykyä ja liikkumista. Yleensä fysioterapian toimenpiteet kohdentuvat synnynnäisen vamman, sairauden, tapaturman tai ikääntymisen aiheuttamaan alentuneen toimintakyvyn edistämiseen fysioterapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan, terapeuttisen harjoittelun sekä manuaalisen terapian keinoin. Kipu- ja oirehoitoina käytetään mm. fysikaalisia hoitoja.

Fysioterapiassa arvioidaan kuntoutujan terveyttä, liikkumista, toimintakykyä ja toimintarajoitteita hänen toimintaympäristössään. Arvioinnin perusteella laaditaan fysioterapiasuunnitelma, jota myös seurataan. Fysioterapeutti arvioi myös apuvälinetarvetta ja ohjaa niiden käyttöä. Kuntoutujaa aktivoidaan ja ohjataan ottamaan itse vastuuta omasta terveydestään, toimintakyvystään ja niiden edistämiseen liittyvistä valinnoista yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa. Fysioterapeutti on terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö.​​

OMT fysioterapia

OMT:n määritelmä
Ortopedinen manuaalinenterapia (OMT) on fysioterapian erikoisala, joka on erikoistunut ihmisen
fyysisen toimintakyvyn arviointiin, pehmytkudos-, hermo-
ja nivelrakenteiden tutkimiseen jaterapiaan sekä toimintarajoitteiden ennaltaehkäisyyn. Terapia perustuu kliiniseen päättelyynjatarkkaan tutkimiseen. Terapiamuotoina käytetään mm. manuaalisia tekniikoita ja terapeuttista harjoittelua sisältäen ohjauksen sekä omatoimiseen harjoitteluun että ongelmien uusiutumisen
ehkäisyyn. Lisäksi tutkimisessa ja terapiassa huomioidaan asiakaslähtöisesti kunkin henkilön
psykososiaaliset ja ympäristötekijät. Ortopedisen manuaalisen terapian jatkuvaan arviointiin ja
kehittämiseen käytetään uusinta tieteellistä tietoa ja vahvaa kliinistä näyttöä (SOMTY 2010)
.

Lymfaterapia ja Lympha press koneellinen lymfaterapia

on kevyttä pumppaavaa käsittelyä, joka noudattaa imunesteen kulkusuuntaa. Lymfaterapiassa aktivoidaan imuteiden toimintaa. Painevaiheessa siirretään sidekudoksessa olevaa nestettä, kuolleita soluja ja valkuaisaineita imusuoniston kuljetettavaksi. Hoitoaika on tavallisesti noin 60 min mutta tarvittaessa jopa 90 min.

Lymfaterapialla poistetaan turvotusta ja pehmitetään turvotuksen aiheuttamia kovettumia eli fibrooseja. Lymfaterapian avulla kudoksista poistuu tulehduksille altistavia proteiineja eli valkuaisaineita ja muita solujätteitä. Lymfaterapia on miellyttävää ja rentouttavaa käsittelyä. Rentouttava vaikutus johtuu otteiden rytmistä ja useista toistoista, jotka estävät sympaattisen hermoston vaikutusta. Sympaattisen hermoston vaikutuksen estyminen lievittää stressiä ja kipua. Lymfaterapialla voidaan vaikuttaa myös lihasten ja suoliston toimintaan.

Lymfaterapiaa voidaan käyttää:

• Eri syistä johtuva turvotuksen ja kivun hoito
  • Ennen ja jälkeen leikkaushoidon, toipumisen tehostamiseksi Arven hoito
  • Fibroosin eli sidekudoskertymän pehmentäminen
  • Verenpurkaumien hoito
  • Poskiontelotulehdukset eli sinuitis
  • Migreeni
  • Allergiat
  • Wiplash eli niskan retkahdusvamma
  • Nivelten kulumat
  • Lihasjännitykset
  • Bursiitit eli limapussin tulehdukset
  • Tension neck
  • Frozen shoulder eli jäätynyt olkapää
  • CRPS  (=RSD, ”Krapsi”, Morpus Sudeck)
  • Tendiniitit, faskiitit, epikondyliitit ja selkärangan välilevysairaudet
  • Reumasairaudet
  • Laskimotukoksen jälkitila

Kelan vaativa lääkinnällinen kuntoutus

Olemme kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen palveluntuottajia ja sopimuskautemme jatkuu uuden sopimuskauden alkaessa 2023. Allasterapia sopimus on voimassa 2023 alkaen. Meillä on pitkä kokemus sekä jatkuvan kouluttautumisen kautta saatu monipuolinen ja ajantasainen osaaminen, jota voimme hyödyntää Kelan maksusitoumus asiakkaiden kuntoutuksessa. Vahvuuksiamme on neurologisen kuntoutus, lasten tuki-ja liikuntaelimistön fysioterapia sekä NDT bobath lähestymistapa, faskia manipulaatio stecco sekä OMT terapia, lisäksi meiltä löytyy osaamista lantionpohjan ongelmiin.

Äitiysfysioterapia

Raskausaika ja synnytys ovat keholle suurten muutosten aikaa, ja vaikka muutokset ovatkin täysin luonnollisia, voi niihin silti liittyä kipuja tai arkielämää haittaavia tuntemuksia. Äitiysfysioterapiassa tavoitteena on parantaa ja ylläpitää kehon toimintakykyä raskausaikana ja synnytyksen jälkeen. Äitiysfysioterapiaan voi tulla heti, kun itsestä tuntuu, että tarvitsee apua kipuihin tai apua liikuntaan tai arjen haasteisiin. Koskaan ei ole liian myöhäistä, mutta mitä aikaisemmassa vaiheessa kuntoutus päästään aloittamaan, sitä nopeammin on odotettavissa myös tuloksia. Äitiysfysioterapiaa varten et tarvitse lääkärin lähetettä.

Äitiysfysioterapeutti voi auttaa sinua raskausaikana mm.

•  Harrastamaan liikuntaa turvallisesti
  •  Helpottamaan tuki- ja liikuntaelimistön kipuja, kuten liitoskipuja tai lantion seudun kipuja.
  • Auttaa kehoasi valmistautumaan aktiiviseen synnytykseen
  • Voimaan paremmin raskausaikana.

Synnytyksen jälkeen mm.

•  Selvittämään kehon palautumisen tilaa kokonaisvaltaisesti
  • Hahmottamaan ja hallitsemaan keskivartaloa paremmin
  • Palaamaan takaisin raskaamman liikunnan pariin
  • Helpottamaan tuki- ja liikuntaelimistön kipuja
  • Erkauman ja lantionpohjan kuntoutuksessa
  • Äitiysfysioterapiassa voidaan puuttua myös virtsan-, ulosteen tai ilmankarkailuun ja vähentää episiotomia- ja sektioarpien tuomia kipuja ja kireyksiä.

Mikäli sinulle herää kysymyksiä äitiysfysioterapiaan tai ajanvaraukseen liittyen, voit olla suoraan yhteydessä Inkaan joko sähköpostitse tai puhelimitse. Älä kuitenkaan tietoturvasyistä laita sähköpostiin potilasasiakirjoja tai muita henkilötunnuksellasi varustettuja asiakirjoja.
    Loppuvuoden viikonloppu- ja ilta-aikojen varaukset sähköpostitse!

Inka Kymäläinen
    inkakymalainen@gmail.com
    FysioSaimaa Lappeenranta

Vauva- ja perheuinti

Vauva- ja perheuinti on perheen yhteinen, lapsen ehdoilla tapahtuva, aktiivinen leikkihetki puhtaassa ja lämpimässä vedessä koulutetun ohjaajan turvallisessa ohjauksessa. Vauvauinnin tavoitteena on tutustuttaa lapsi veteen turvallisissa olosuhteissa ja tehdä lapsesta veden ystävä. Ohjaaja auttaa perhettä tutustumaan uuden tulokkaan temperamenttipiirteisiin sekä lempipuuhiin.

Vauvauinnin voi aloittaa lapsen täytettyä kolme kuukautta. Silloin lapsen valveillaoloaika on tarpeeksi pitkä, ja hän jaksaa liikkua enemmän. Lapsen tulee painaa vähintään 5 kg, jotta hän pysyy lämpimänä vähintään 32 asteisessa vedessä. Yläikärajaa vauvauinnin aloittamiselle ei ole.

FysioSaimaan vauvauinti tapahtuu palvelutalo Kangasvuokkon altaassa, joka sijaitsee osoitteessa Välskärintie 4, 54100 Joutseno.  Uintiaika on sunnuntaisin klo 9-11. Vauvat jaetaan ikäryhmiin, kunkin ryhmän uintiaika on 30min. Nuorimmat vauvat tulevat altaaseen ensimmäisessä ryhmässä.

Ilmoittautumiset ja kyselyt sähköpostitse annukka.laukkanen@fysiosaimaa.fi

viestiin tarvittavat tiedot ovat vauvan ikä ja paino sekä vanhempien yhteystiedot

Asahi

Asahi on terveysliikuntamuoto, joka sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. asahin liikkeet ovat rauhallisia ja ne tehdään hitaan hengityksen tahdissa. perusliikeharjoittelussa harjoitetaan, avataan ja rentoutetaan järjestelmällisesti koko kehoa. asahissa on kolme sarjaa ja jokaisessa käydään läpi rentouus, niskahartia-alue, selkä sekä tasapaino. lihasten, hermoston ja aineenvaihdunnan toiminta paranevat harjoittelemalla. asahin terveysvaikutukset perustuvat länsimaisen lääketieteen tutkittuun tietoon liikunnan vaikutuksista terveyteen. terveys, elämänilo ja mielenrauha ovat asahi-harjoittelun tavoitteita.

Harjoittelu vaikuttaa monella tavalla:

•  Harjoittelu edistää kudosten uusiutumista.
  • Syke ei nouse liian korkealle, vaan pysyy 90-120 /min välillä.
  • Lihasten pumppaava toimintapa lisää veren ja lymfan kiertoa, mikä parantaa aineenvaihduntaa.
  • Pehmeät liikkeet antavat nivelille harjoitusta ylläpitäen niiden toimintakykyä, siksi Asahi-harjoittelu sopii nivelrikkopotilaille tai kroonista niveltulehdusta sairastaville.
  • Rauhallinen hengitysrytmi hapettaa tehokkaasti, jolloin kudosten happamuus lievittyy.
  • Keuhkojen hengitystilavuus suurenee, varsinkin kun harrastaja oppii pallealihashengityksen.
  • Säännöllinen asahi-harjoittelu vähentää stressiä.
  • Pehmeästä ja rauhallisesta liikkumistavasta huolimatta asahi vahvistaa myös lihasvoimaa – erityisesti jaloissa.
  • Harjoittelu kehittää tasapainoa.
  • Selkänikamien välissä olevat välilevyt painuvat kuormituksen takia pehmeästi kasaan. Silloin niistä puristuu  ulos jäteaineitä. Paineen vapautuessa välilevy imee itseensä nestettä ja ravinteita. Välilevyjen puristelu on tärkeää, koska välilevyjen sisäosissa ei ole verenkiertoa. Jos selkäänsä ei käytä, välilevyjen aiheenvaihdunta vaikeutuu ja ne rappeutuvat.
  • Harjoittelu kehittää notkeutta ja liikkumistaitoa, jolloin lihakset ja nivelet toimivat paremmin myös yllättävissä tilanteissa.
  • Harjoittelu kehittää keskittymiskykyä ja tietoisuutta.
  • Ryhti paranee.
  • Ahdistus ja paniikkihäiriötuntemukset helpottavat.
  • Monet krooniset kivut ja tavallisin päänsäryn muoto eli tensionpäänsärky helpottuvat ja saattavat poistua kokonaan.

Lähde:Asahi terveysliikunnan opas harrastajille kirj. Ilpo Jalamo ja Yrjö Mähönen (2019)

Yhteydenotot/ilmottautumiset:
Hanna Karhu
hanna.karhu@fysiosaimaa.fi

Asahi tunnit Imatran toimipisteellä.